Styrthjelm

Styrthjelmen er den vigtigste form for beskyttelse for alle der kører på motorcykel. Den har udelukkende til formål at beskytte dit hoved, hvis du kommer ud for en ulykke.

Imidlertid er der mange der tror, at typen af styrthjelm du kører med er underordnet for, hvor god beskyttelse den yder. Dette er en forkert antagelse, for der er stor forskel på styrthjelmene man kan købe i butikkerne, samt hvordan pasformen for hvert enkelt styrthjelm er.

Først skal det nævnes, at en styrthjelm altid skal sidde korrekt på hovedet. Dette er den vigtigste faktor, når det kommer til, hvor meget den beskytter. Sidder den ikke korrekt, vil stødet fra styrtet ikke blive fordelt korrekt, og du kan komme slemmere til skade, end hvis den havde sidder korrekt.

De fleste laver den førstegangsfejl, at de køber en for stor styrthjelm. Dette er en tendens da den sidder lækkert og ikke presser nogen steder. De fleste hjelme er lavet i to forskellige skal størrelser: fra XS – M er typisk en skal og fra L til XXL er en anden. Resten af forskellen ligger så i polstringen. Denne kan synes at presse mod hovedet, når man først vælger den korrekte størrelse, her er det vigtigt at vide, at denne med tiden kan give sig således størrelsen bliver tilpasset hovedet.

Der er et bestemt sted en hjelm ikke kan give sig, og hvor den ikke må ”presse” for meget. Dette er i panden, hvor polstringen ofte er tynd og selve skallen sidder tættere mod hovedet. Her vil hjelmen ikke give meget efter, og derfor skal den ikke presse meget her, når du kigger efter den korrekte størrelse. I siderne af hjelmen er typisk hvor den kan give sig mest, da polstringen her er størst.

Forskellige typer af styrthjelme

På markedet er der et udvalg af forskellige hjelme, men kun én af disse er anbefales værdig. Dette er fullface hjelmen, som er den klassiske hjelm, der dækker hele hovedet. Hver gang man tager noget af hjelmen bliver den mindre sikker, og konstruktionen bliver mindre komplet.

Jethjelme, samt æggeskallen er derfor ikke på samme niveau som en fullface, når det kommer til sikkerhed. Systemhjelme som ofte kan klappes op, kommer rigtig tæt på, og har ofte lige så god beskyttelse som den klassiske fullface. Den yder dog kune samme beskyttelse, såfremt kæbepartiet er slået ned, ved et styrt.

Sidst men ikke mindst før du vælger hjelm

Pris og kvalitet hænger ikke altid sammen. Der er stor forskel på, hvad man får for sine penge samt hvilke egenskaber en styrthjelm opfylder.

Her er to vigtige faktorer for, hvad en hjelm typisk skal opfylde, for at være sikker at kører med.

Den skal ikke dugge. Dugger din hjelm er det klart, at den skygger for dit udsyn og det gør den farlig at kører med. Du kan derfor med fordel benytte en styrthjelm med pinlock indsats eller anden form for termo funktion.

Den skal opfylde den europæiske standard for styrthjelme, for den er godkendt til kørsel på vejene i EU og Danmark. Du skal derfor sikre dig, at den styrthjelm du vælger opfylder disse krav. Oftest ville alle hjelme solgt i Danmark opfylde disse, men det er dog desværre undtagelser.